In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten
In de literatuur wordt al jaren geschreven over de belangrijkste voorwaarden voor effectief leiderschap: persoonlijk leiderschap. Vaak gaat het daarbij letterlijk over de persoon van de leidinggevende: in hoeverre passen zijn persoonlijke eigenschappen bij de uitdagingen van een leidinggevende functie? Die match levert een van de bouwstenen voor een stevig fundament. Een andere, minstens zo belangrijke bouwsteen wordt gevormd door iemands kijk op de wereld, zijn ideeën over hoe onderwijs waardevol kan zijn en wat hij als persoon en als professional zou willen bereiken: zijn persoonlijke visie, missie en ambitie. Beide bouwstenen zorgen ervoor dat professional iemand is die sterk in zijn schoenen staat en dat is weer een van de belangrijkste voorwaarden voor excellent onderwijs.
Een school is een professionele organisatie of behoort dat in ieder geval te zijn. Een belangrijk kenmerk van professionele organisaties is dat de mensen die er werken, zich samen sterk maken en zich verbinden aan een gemeenschappelijk doel; we zeggen dat meestal wat luchtiger: ‘alle neuzen staan dezelfde kant op’. De leidinggevende speelt in dit proces een belangrijke rol. Hij moet zich goed bewust zijn van zijn eigen visie op de wereld, de uitdagingen die op het onderwijs afkomen en de rol die een school hierin kan spelen. Hij moet ook een duidelijk beeld hebben van zijn eigen toegevoegde waarde: wat zijn mijn sterke punten en wat wil ik een school in mijn rol als schoolleider bieden?
Doelgroep
Leidinggevenden in de functie van schoolleiders, middenmanager, locatieleider, intern begeleider of coördinator vormen de doelgroep van deze tweedaagse training.
Door de gebruikte casuïstiek geschikt voor mensen in het PO, VO, SO, MBO en HBO.
Inhoud
De training heeft de volgende inhoudelijke thema’s:
- Personal Branding;
- Visie, missie en ambitie op persoonlijk niveau;
- Intervisie als professionaliseringsinstrument;
- Drijfveren op persoonlijk en organisatieniveau;
- Eigen kenmerken als schoolleider;
- Spiral Dynamics;
- Leiderschapsstrategieën;
- Drijfveren en waarden van mezelf en anderen;
- Intervisiemethoden;
- Het PGD (Persoonlijk Groeidocument).
Studiebelasting
U volgt één tweedaagse training. De totale normstudielast van de module, inclusief zelfstudie en werkplekleren, is 42 uur (= 1,5 EC’s).
Inhoud
In deze training leert u wat personal branding is en wat dit concept voor u kan betekenen. Verder leert u wat (het belang van) een Identiteitsdocument is, hoe u zo’n document voor u zelf kunt ontwikkelen en hoe u de resultaten van beide kunt verwerken tot een adequaat PGD.
Wij gebruiken daarbij actuele inzichten die onder meer ontwikkeld zijn door Blekkingh, Manon Ruyters, Offman, Quinn.
De training heeft de volgende inhoudelijke thema’s:
- Personal Branding;
- Visie, missie en ambitie op persoonlijk niveau;
- Intervisie als professionaliseringsinstrument;
- Drijfveren op persoonlijk en organisatieniveau;
- Eigen kenmerken als schoolleider;
- Spiral Dynamics;
- Leiderschapsstrategieën;
- Drijfveren en waarden van mezelf en anderen;
- Intervisiemethoden;
- Het PGD (Persoonlijk Groeidocument).
Theorieën en modellen:
- Spiral dynamics;
- DESTEP;
- 7 schillen model van Blekkingh;
- Transactioneel, transformationeel, moreel, inspirerend, gedeeld en situationeel leiderschap;
- LMX theorie;
- Concurrerende waarden-model van Quinn;
- Kernkwadrant van Offman.
Werkvormen
Vooraf verdiept u zich in relevante literatuur die wij aanreiken op de elektronische leeromgeving en met boekentips. Tijdens de tweedaagse worden de inzichten verdiept door middel van presentaties en groepsopdrachten. Vervolgens schrijft u een persoonlijk Identiteitsdocument en kunt u uw PGD schrijven of aanpassen aan de hand van deze nieuwe inzichten.
De opdracht wordt beoordeeld op post-HBO niveau.
Studiebelasting
U volgt één tweedaagse training. De totale normstudielast van de module, inclusief zelfstudie en werkplekleren, is 42 uur (= 1,5 EC’s).
Locaties en data
De training wordt voor individuele deelnemers aangeboden op meerdere locaties (conferentieoorden en hotels) in het land.
Daarnaast kunnen wij deze training ook incompany bij u op locatie verzorgen.
Docenten
De training wordt gegeven door vakbekwame docenten, die beschikken over uitgebreide theoretische kennis en ruime praktijkervaring.
Resultaat
Diploma
De training wordt afgesloten met een certificaat dat onderdeel uitmaakt van een opleiding die erkend wordt door het Schoolleidersregister Primair Onderwijs en door de Stichting Post-HBO. Indien u dit certificaat voor herregistratie in het Schoolleidersregister vanuit het 'informeel leren' wilt gebruiken, kunt u hier meer informatie lezen over hoe u dit zou kunnen doen.
Doorstuderen
Indien u na positieve afronding van deze module besluit om door te studeren voor het behalen van het diploma Schoolleider Primair Onderwijs, Schoolleider Voortgezet Onderwijs, Middenmanagement of Intern Begeleider – Zorgcoördinator bij Academica, heeft u vrijstelling voor de betreffende module. De geldigheidstermijn van het certificaat is in dat geval 4 jaar tot het moment van afstuderen.
Competenties
De inhoud en de doelen van deze module horen bij de competentie ‘hogere orde denken’ uit het ‘Beroepsprofiel Schoolleider’.
Heeft u interesse? Dan verwijzen wij u graag door naar het aanvraagformulier om uw interesse aan ons kenbaar te maken. Voor meer informatie kunt u eveneens contact met ons opnemen door te bellen naar 076-543 00 60.