Motiverende gespreksvoering
Type
Training
Beoordeling
8,5
Erkenning
C-LiON
Duur
2 bijeenkomsten
Omvang
28 SBU, 1 EC
Prijs
€ 650,-
In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten

Elke leraar komt hen tegen: leerlingen die niet willen leren. Frustrerend, want als leraar wil je juist dat je leerlingen leren, en liefst dat ze dat ook leuk vinden. In de praktijk blijkt echter, dat het niet-willen van leerlingen een grote stempel kan drukken op de situatie in de klas. Soms trekt zo’n leerling klasgenoten mee in zijn ‘niet-willen’. De leerresultaten hebben eronder te lijden, evenals de sfeer in de klas, met als resultaat dat het werkplezier bij zowel leraar als leerlingen afneemt.

Dit alles roept vragen op bij de leraar: “Hoe kan ik op deze leerlingen reageren, zodat zij wel willen leren?”, of: “Is er een manier om deze leerlingen aan het leren te krijgen?”, of: “Hoe kan ik het beste omgaan met situaties waarin mijn leerlingen niet willen wat ik wil?”

Leerlingen motiveren betekent vooral: opsporen waarvoor zij zich interesseren, hoe ze het beste leren en samen met hen doelen stellen. Soms is er echter al zoveel gebeurd waardoor de motivatie van de leerling diep weggezakt is en er niet een-twee-drie een doel gesteld kan worden. Dan zijn er weerstanden opgebouwd waar de leerling veel last van heeft en waarin hij zich gevangen voelt. School, leren, huiswerk… het zijn dan zaken waar de leerling tegenop ziet.
Deze weerstanden aanpakken is niet gemakkelijk, maar wel een belangrijke opdracht voor de professional die met deze leerling te maken krijgt. In deze training leert u hernieuwde motivatie aan te boren door de leerling te begrijpen en te werken met ‘verandertaal’.

Doelgroep
Leraren, intern begeleiders, leidinggevenden, mentoren en zorgcoördinatoren vormen de doelgroep voor deze training.

Inhoud
In deze training komt de volgende inhoud aan bod:

  1. Uitingsvormen van weerstand;
  2. Oorzaken van weerstand;
  3. Wat is intrinsieke motivatie;
  4. Weerstand tegen verandering;
  5. Reageren op weerstand;
  6. Verandertaal uitlokken;
  7. Reageren op verandertaal;
  8. Werken aan vertrouwen.

Studiebelasting
Twee trainingsdagen van 09.30 – 16.30 uur. De studiebelasting bedraagt – 2x8 uur of, voor degenen die tevens een certificeringsopdracht maken, 1 EC (=28 studiebelastingsuren).

Erkenning(en):