Middenmanagement VO-MBO-HBO
Type
Opleiding
Erkenning
Stichting Post-HBO
Beoordeling
8,2
Duur
1 jaar
Omvang
322 SBU, 11,5 EC
Prijs
€4.975,-
In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten

Demografische en sociaaleconomische ontwikkelingen geven discussies over de kwaliteit van onderwijs urgentie. Overheden proberen de kenniseconomie te stimuleren en richten daarbij hun pijlen op het onderwijs. Hogere opbrengsten zijn het motto en aan die opdracht zal iedere school moeten voldoen. Maar tegelijkertijd komen er door budgetverschuivingen en krimpsituaties steeds minder middelen beschikbaar om dat te kunnen en staan onderwijsorganisaties steeds meer onder druk. Leiding geven aan zo’n organisatie is een hele uitdaging; een functie waarin het maken van de juiste keuzes lastiger is dan ooit tevoren. Onze opleiding Middenmanagement in het VO, MBO en HBO heeft tot doel leidinggevenden in het middenkader daarvoor zo goed mogelijk toe te rusten.

Scholengemeenschappen en grotere scholen voor voortgezet onderwijs, middelbaar of hoger onderwijs hebben een managementteam waar het middenkader deel van uitmaakt. Dikwijls met een heel specifiek focusgebied (meestal een afdeling van de school) waaraan inhoudelijk en organisatorisch leiding wordt gegeven. De meeste middenkaderfunctionarissen hebben een initiële opleiding op een bepaald vakgebied en missen leidinggevende competenties.

C-LiON biedt deze opleiding ‘Middenmanagement VO-MBO-HBO’ om in een groeiende behoefte aan leidinggevende competenties in het middenkader van grotere scholen(gemeenschappen) te voorzien. Daarbij gaat het om (gedeeld) onderwijskundig leiderschap, coachingsvaardigheden, verandermanagement, communicatie en diverse organisatorische vaardigheden.

Doelgroep
Afdelingsmanagers, teamleiders of anderen die in het middenmanagement van scholen in het vo, mbo of hbo actief zijn. En die zich vooral op hun managementvaardigheden willen ontwikkelen.

Inhoud
De belangrijkste onderdelen van de opleiding zijn:

  • Schoolorganisatie;
  • De positie van de middenmanager;
  • Leidinggeven;
  • Coachen;
  • Financieel management;
  • Wet- en regelgeving;
  • Interne en externe communicatie;
  • Schoolontwikkeling;
  • Verandermanagement.

Studiebelasting
We adviseren een halve dag per week structureel te besteden aan het leerwerktraject (verwerkingsopdrachten op school). Daarnaast zal ongeveer 4 uur per week nodig zijn voor zelfstudie. De colleges, met trainingen en intervisie worden met een gemiddelde van 1 dag per vier weken ingepland. Er zijn vijf modulen met elk 2 studiedagen. De totale normstudielast van de opleiding is 322 uur (= 11,5 EC’s).

Erkenning(en):

Inge Westerveld, Schoolleider in opleiding

Deze manier van leren werkt: hier heb ik wat aan!

Elma van Aller-Kurpershoek, Schoolleider in opleiding

Ik heb een flinke groei in mijn professionele  ontwikkeling doorgemaakt.

Waarom kiest u voor ons?

  • Flexibel en maatwerk
  • Contactonderwijs en e-learning
  • Werkplekleren staat centraal
  • Resultaatgericht en efficiënt
  • Erkende kwaliteit diploma’s
  • Persoonlijke aandacht