Mentale weerbaarheid
Type
Training
Erkenning
C-LiON
Beoordeling
8,4
Duur
2 bijeenkomsten
Omvang
28 SBU, 1 EC
Prijs
€ 590,-
In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten

Lesgeven vergt veel van de mentale weerbaarheid van leraren. Er komen steeds meer leerlingen in de klas die ‘opvallend’ gedrag vertonen en hoge eisen stellen aan de tact, het geduld en het uithoudingsvermogen van leraren. Soms is de sociale dynamiek van een groep of klas zo ‘levendig’ dat menig leraar twijfelt aan de eigen competenties. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er steeds meer mondige ouders die hun eisen stellen aan de leraar en de school.

De vragen die dit soort situaties oproepen, zijn samen te vatten als: “Hoe blijf ik professioneel handelen in stressvolle situaties, hoe zorg ik ervoor dat ik de problemen niet meeneem naar huis, hoe word ik handig in het omgaan met situaties waarin hoge eisen worden gesteld aan m’n tact en uithoudingsvermogen?”

Soms lijkt het dat er teveel van je gevraagd wordt, dat de druk van alle kanten steeds maar weer toeneemt en dat er weinig ondersteuning wordt geboden. Dat zijn momenten die iedere leraar herkent. Maar in sommige situaties duurt het zolang, dat het teveel lijkt te worden. Dan is het tijd om te werken aan vergroting van de eigen mentale weerbaarheid.

Doelgroep
Leraren die hun mentale weerbaarheid willen vergroten.

Deze basistraining ‘mentale weerbaarheid’ is geschikt voor:
  • startende leraren die hun eigen positie ten opzichte van leerlingen nog moeten verwerven;
  • oudere leraren die merken dat hun flexibiliteit in het omgaan met afwijkend gedrag vermindert;
  • leraren die mentale last hebben van situaties die zich in de werksituatie voordoen.

Inhoud
In deze training komt de volgende inhoud aan bod:

  1. Hoe neem je waar in stress-situaties;
  2. Hoe beïnvloedt een stress-situatie je gedachten;
  3. Leren ‘luisteren’ naar je interne dialoog;
  4. Je gedachtenpatronen ombuigen;
  5. Lichaamstaal leren ‘lezen’;
  6. Bewust inzetten van lichaamshouding en intonatie;
  7. Vertrouwen, veiligheid en betrokkenheid in communicatie vergroten;
  8. Zelfvertrouwen en zelfwaardering vergroten.

Studiebelasting
Twee trainingsdagen van 09.30 – 16.30 uur. De studiebelasting bedraagt – 2x8 uur of, voor degenen die tevens een certificeringsopdracht maken, 1 EC (=28 studiebelastingsuren).

Erkenning(en):

Inge Westerveld, Schoolleider in opleiding

Deze manier van leren werkt: hier heb ik wat aan!

Elma van Aller-Kurpershoek, Schoolleider in opleiding

Ik heb een flinke groei in mijn professionele  ontwikkeling doorgemaakt.

Waarom kiest u voor ons?

  • Flexibel en maatwerk
  • Contactonderwijs en e-learning
  • Werkplekleren staat centraal
  • Resultaatgericht en efficiënt
  • Erkende kwaliteit diploma’s
  • Persoonlijke aandacht