Lesgeven aan heterogene groepen
Type
Cursus
Erkenning
C-LiON
Beoordeling
8,7
Duur
8 bijeenkomsten
Omvang
56 SBU, 2 EC
Prijs
€ 690,-
In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten
Leraren hebben hun handen vol aan een combinatiegroep. Juist door de eisen vanuit Passend Onderwijs en de 1-Zorgroute wordt zo mogelijk iedere leeftijdsgroep onderverdeeld in drie niveaugroepen. Daardoor heeft u al gauw zes tot negen niveaugroepen in uw combinatiegroep. Dat is volstrekt onmogelijk goed te doen, zo blijkt uit divers onderzoek. Daarom moet er ingegrepen worden in het klassenmanagement zodat de groep wordt behandeld als een ‘heterogene leeftijdsgroep’ waarin leerlingen dwars door hun leeftijdsgroep worden gegroepeerd tijdens de instructie en de verwerking. Daardoor wordt het klassenmanagement behoorlijk complex. Tevens stelt zo’n groep andere eisen aan het pedagogisch klimaat. Kortom: op alle aspecten van het handelen van de leraar wordt een topprestatie gevraagd.

Geeft u pas les in een heterogene leeftijdsgroep zoals een combinatiegroep of een groep met meerdere instructie- en verwerkingsgroepen? Of gaat u dat volgend jaar doen? Dan zullen uw organisatiekwaliteiten goed van pas komen. Maar hoe haalt u het beste uit elk kind als u uw aandacht moet verdelen over de verschillende leeftijdsgroepen in één klas? En dan wilt u ook nog tegemoet komen aan verschillen tussen leerlingen.
U leert in deze cursus de belangrijkste aspecten van klassenmanagement om goed om te gaan met een heterogene leeftijdsgroep en in die groep effectief onderwijs te geven.

Doelgroep
Leraren in het primair onderwijs die les (gaan) geven aan een combinatiegroep of heterogene leeftijdsgroep vormen de doelgroep voor deze cursus.

Inhoud
In deze cursus leer je de organisatorische vaardigheden om goed les te geven aan een heterogene leeftijdsgroep.

Concrete doelen:
  • Kennis over:
    • timemanagement en effectieve leertijd in combinatiegroepen en andere heterogene leeftijdsgroepen;
    • soorten en vormen van heterogene groepen en combinatiegroepen;
    • aspecten van klassenmanagement en kwaliteitscriteria daarbij.
  • Vaardigheden:
    • een sterk klassenmanagement kunnen realiseren met meerdere instructie- en verwerkingsgroepen;
    • lesinhouden en –doelen kunnen kiezen waarin leerlingen juist wel samen leren en werken, ondanks de leeftijdsverschillen;
    • de jaar-, periode- en dagplanning effectief kunnen realiseren, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering;
    • de ruimte kunnen inrichten voor het optimaal functioneren van een heterogene groep;
    • persoonlijke effectiviteit en vitaliteit kunnen bevorderen en bewaken.
  • Plezier in het omgaan met leerlingen in een heterogene leeftijdsgroep en daarbij een balans realiseren tussen het eigen welbevinden en de stimulering van de ontwikkeling van de leerlingen.

Studiebelasting
U volgt acht bijeenkomsten van elk één dagdeel. De totale normstudielast van de module, inclusief zelfstudie en werkplekleren, is 56 uur (= 2 EC’s).

Erkenning(en):

Inge Westerveld, Schoolleider in opleiding

Deze manier van leren werkt: hier heb ik wat aan!

Elma van Aller-Kurpershoek, Schoolleider in opleiding

Ik heb een flinke groei in mijn professionele  ontwikkeling doorgemaakt.

Waarom kiest u voor ons?

  • Flexibel en maatwerk
  • Contactonderwijs en e-learning
  • Werkplekleren staat centraal
  • Resultaatgericht en efficiënt
  • Erkende kwaliteit diploma’s
  • Persoonlijke aandacht