Leiderschap in de 21e eeuw
Type
Leergang
Erkenning
C-LiON
Beoordeling
8,3
Duur
4 bijeenkomsten
Omvang
140 SBU, 5 EC
Prijs
€ 2.995,-
In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten

U staat als schoolleider zelf centraal in deze leergang. Het gaat over u: uw zelfinzicht in uw karaktereigenschappen, uw persoonlijke missie, visie, kwaliteiten, waarden, diepste overtuigingen, drijfveren en uw persoonlijke effectiviteit. Hoe kunt u die op een authentieke manier inzetten? Daarbij gaat het ook over de relatie die u onderhoudt met de buitenwereld: de mensen die u dierbaar zijn, de mensen aan wie u leiding geeft en de mensen aan wie u verantwoording aflegt; hoe consistent en integer is uw handelen en hoe blijkt uw persoonlijke identiteit voor anderen in uw ‘personal brand’?

Persoonlijk leiderschap begint bij een goed zelfinzicht. Dat is een levenslang ontdekkingsproces waarin u als schoolleider ontdekt dat uw eigen overtuigingen en visie veranderen en dat u die op een vernieuwende wijze kunt inzetten in uw professioneel handelen. En in al die ontwikkelingen toch ‘jezelf blijven’ getuigt van authenticiteit: de kern van uw eigen missie, waarden en drijfveren blijft intact en deze wordt steeds rijker.
Toekomstgerichte scholen hebben leiders nodig die visionair zijn, kunnen inspireren en onderzoekend zijn ingesteld. Daardoor creëren zij bevlogen leraren die zich enthousiast bezighouden met de 21st Century Skills voor henzelf en hun leerlingen.
In deze leergang leert u uw persoonlijke effectiviteit te verhogen op het gebied van authentiek leiderschap in scholen die toekomstgericht werken. Daarbij zijn zelfreflectie, communicatie en visie essentieel. U komt op deze manier tot verdiept zelfinzicht en u onderzoekt manieren waarop u toekomt aan het realiseren van uw eigen ambitie en die van de school.

Doelgroep
Leidinggevenden in het onderwijs zijn de doelgroep voor deze leergang.

Inhoud
De leergang ‘Leiderschap in de 21e eeuw’ bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Module ‘Authentiek leiderschap: wie ben ik?’
  • Module ‘Ambitie: wat wil ik voor mezelf en anderen?’
  • Module ‘Kwaliteiten: wat kan ik?’
  • Module ‘Persoonlijk effectiviteit: wat doe ik?’
Iedere module bestaat uit:
  • Voorwerk: reflectie en literatuur;
  • Bijeenkomsten: inspiratie, verdieping, training en interactie;
  • Verwerking: (zelf-)onderzoek, analyse en conclusies.

Studiebelasting
U volgt vier trainingsmodulen van elk twee dagen, waarvan één module een tweedaagse is.
De overige activiteiten voert u uit op momenten die u zelf kiest. De totale normstudielast van de leergang, inclusief zelfstudie en verwerkingsopdrachten, is 140 uur (= 5 EC’s), verdeeld over 50 contacturen en 90 zelfstudie- en uitwerkingsuren.

 

Erkenning(en):

Inge Westerveld, Schoolleider in opleiding

Deze manier van leren werkt: hier heb ik wat aan!

Elma van Aller-Kurpershoek, Schoolleider in opleiding

Ik heb een flinke groei in mijn professionele  ontwikkeling doorgemaakt.

Waarom kiest u voor ons?

  • Flexibel en maatwerk
  • Contactonderwijs en e-learning
  • Werkplekleren staat centraal
  • Resultaatgericht en efficiënt
  • Erkende kwaliteit diploma’s
  • Persoonlijke aandacht