In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten
De post-HBO opleiding ‘i-Coach - Leren en ICT’ heeft tot doel leraren en ICT-coördinatoren toe te rusten met inzichten en vaardigheden op het gebied van het gebruik van multimedia in het onderwijs en het overdragen van deze kennis en vaardigheden op andere leraren.
Onderwijsgevenden en ICT-coördinatoren krijgen in toenemende mate vragen voorgeschoteld op het gebied van onderwijsinnovatie, en daarbij gericht op verandering van het onderwijs door gebruik van computers, software, internet en sociale media. Daarom is het hoog tijd om het competentieprofiel van ICT-coördinatoren tegen het licht te houden en hen, evenals leraren die hierin gespecialiseerd willen raken, in staat te stellen zich te professionaliseren tot coach van collega’s en expert op het gebied van ICT in het onderwijs: de i-Coach.
Er breekt een nieuwe fase aan voor de i-Coach in het onderwijs, die vergelijkbaar is met de ontwikkeling die intern begeleiders hebben doorgemaakt: werden zij eerst ‘coördinator leerlingenzorg’ genoemd waren ze vooral beheersmatig bezig, in de afgelopen jaren hebben zij zich verder ontwikkeld tot coach van collega’s, gericht op vernieuwing en aanpassing van het onderwijs. Zij krijgen in toenemende mate vragen voorgeschoteld op het gebied van onderwijsinnovatie, en daarbij gericht op verandering van het onderwijs door gebruik van computers, software, internet en sociale media. Voor hen, en voor leraren die zich op dit terrein willen specialiseren, biedt deze opleiding de mogelijkheden om zich te professionaliseren tot coach van leraren in het gebruik van multimedia in het onderwijs.
Doelgroep
Leraren en ICT-coördinatoren in het primair en voortgezet onderwijs vormen de eerste doelgroep. Ook intern begeleiders zijn welkom. Deelnemers nemen de eigen praktijk als uitgangspunt, waardoor de opleiding een zeer praktisch karakter heeft.
Inhoud
De volgende modulen worden gevolgd:
- multimediaal onderwijs;
- communicatieve eigenschappen;
- visieontwikkeling;
- instructievaardigheden aan volwassenen;
- eigen multimediale vaardigheden;
- samenwerking met de systeembeheerder.
Het schrijven van een ICT-plan en het zelf ontwerpen en uitvoeren van ICT-geïntegreerde lessen maakt deel uit van de opleiding.
Studiebelasting
De opleiding tot i-Coach bestaat uit een traject van één jaar, waarbij 6 modulen worden gegeven van ieder 2 dagdelen training en enkele keren videoconferencing. Daarnaast wordt door middel van e-learning en werkplekleren gestudeerd. Houd rekening met ongeveer 4 uur per week voor zelfstudie. De totale normstudielast van de opleiding is 168 uur (= 6 EC’s).
Na de intake en het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan en het inventariseren van mogelijkheden om op de werkplek tot een verandering in het gebruik van ict te komen, worden voor de opleiding tot i-coach de volgende modulen gevolgd:
Module 1: Multimediaal onderwijs
- Multimediaal en digitaal onderwijs in de onderwijspraktijk;
- Het versterken van computergebruik;
- In welke mate kan computergebruik bijdragen aan bijv. passend onderwijs of activering van leerlingen?;
- Hoe kan digitalisering ook de huidige wensen inzake de ondersteunende processen dienen?
Module 2: Communicatieve eigenschappen
- Gespreksvaardigheden voor bijv. instructie-, coachings en begeleidingsgesprekken;
- Presentatievaardigheden;
- Gebruik van media bij presentaties.
Module 3: Visieontwikkeling
- Visie t.a.v. ICT-gebruik in het onderwijs van de toekomst;
- Schoolplan en onderdeel ICT;
- Beleidsplanning-proces;
- Beleidsplan-structuur;
- Proces van beleidsimplementatie.
Module 4: Instructievaardigheden aan volwassenen
- Het leren van volwassenen;
- Creation Based Learning;
- Omgaan met weerstanden tegen veranderingen;
- Creëren van draagvlak voor vernieuwingen;
- Werkplekleren en het begeleiden van het leerproces.
Module 5: Eigen multimediale vaardigheden
- Contacten en netwerken via sociale media;
- Videoconferencing;
- Integratie van software en internetmogelijkheden;
- Publiceren via diverse media.
Module 6: Samenwerking met de systeembeheerder
- Gesprekspartner zijn voor de systeembeheerder:
- Ten aanzien van leveranciers;
- Helpdesk-functie;
- Organisatie en beheer;
- Projectmanagement.
Het schrijven van een ICT-plan en het zelf ontwerpen en uitvoeren van ICT-geïntegreerde lessen, maakt deel uit van de opleiding. Eveneens leert u tijdens deze opleiding: een toekomstbeeld kunnen schetsen van het onderwijs op de eigen school; een visie hebben op en creatief zijn met ICT-toepassingen in de onderwijspraktijk; een nulmeting uitvoeren in de eigen school; het creëren van draagvlak binnen het team en kunnen omgaan met weerstanden; en het stimuleren en coachen van collega’s. Tenslotte wordt een presentatiedag gehouden om de resultaten van het verandertraject aan elkaar en aan andere belangstellenden te tonen.
Studiebelasting
De opleiding tot i-Coach bestaat uit een traject van één jaar, waarbij 6 modulen worden gegeven van ieder 2 dagdelen training en enkele keren videoconferencing. Daarnaast wordt door middel van e-learning en werkplekleren gestudeerd. Houd rekening met ongeveer 4 uur per week voor zelfstudie. De totale normstudielast van de opleiding is 168 uur (= 6 EC’s).
Locaties en data
De opleiding wordt aangeboden voor individuele deelnemers, op de locaties: Breda, Hoofddorp of Zwolle. Tot enkele weken voorafgaand aan de startdag is het in enkele gevallen mogelijk om de locatie aan te passen aan uw wensen indien de samenstelling van de groep dit mogelijk maakt. Hiervoor kunt u contact opnemen met ons secretariaat.
Daarnaast worden incompany trajecten verzorgd, verspreid over het hele land.
Docenten
De opleiding tot i-Coach wordt gegeven door vakbekwame docenten, trainers en praktijkbegeleiders die beschikken over uitgebreide theoretische kennis en ruime praktijkervaring.
Resultaat
Diploma
De opleiding wordt afgesloten met een registerdiploma ‘i-Coach’ dat erkend wordt door Stichting Post-HBO.
Deze opleiding tot i-Coach is valide bevonden door de registercommissie Registerleraar, registratienummer xtcXraYFng.

Competenties
Het resultaat van de opleiding is tweeledig:
- de i-Coach is gegroeid in zijn professionele rol en ontwikkelt zijn eigen onderwijsinhoudelijk concept rondom de inzet van ICT in het kader van onderwijsvernieuwing;
- de i-Coach heeft als bewijs daarvan tenminste één 'verandering' gerealiseerd binnen de eigen school of elders binnen het eigen bestuur.
Heeft u interesse? Dan verwijzen wij u graag door naar het aanvraagformulier om uw interesse aan ons kenbaar te maken. Voor meer informatie kunt u eveneens contact met ons opnemen door te bellen naar 076-543 00 60.