In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten
Goede schoolleiders vernieuwen en veranderen; ze pakken de status quo aan. Zij inspireren collega’s tot een heldere en gemeenschappelijke visie, stellen anderen in staat te handelen, geven het goede voorbeeld en nemen de organisatie op sleeptouw. Hoe komt het dat de ene leider in gestaag tempo blijft doorgroeien terwijl de andere op een bepaald niveau blijft hangen? Belangrijk is om jezelf te leren kennen, je omgeving te doorgronden en de optimale keuze te maken voor het samenstellen van het team.
Inhoud
In dit programma leren de deelnemers zichzelf beter kennen door gerichte feedback te vragen aan professionals om hen heen. Door de bril van de ander krijgen we inzicht in onze effectiviteit. Waar zit mijn kracht, hoe kan ik meer impact creëren, hoe neem ik mijn medewerkers in hun ontwikkeling mee om de doelen te bereiken? Hoe kan ik als leider mijn leiderschap effectiever maken? Vragen waar we antwoord op gaan geven en waar de deelnemers zelf acties op gaan formuleren en om in de eigen praktijk toe te passen.
De persoonlijke ontwikkelingsthema’s: Wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik & wat doe ik, worden in dit herregistratie programma vanuit wetenschappelijke inzichten behandeld. De persoonlijke leiderschapsontwikkeling wordt methodologisch vormgegeven vanuit de internationaal bekroonde aanpak van Zenger Folkman.
Follow-up
Als goede opvolging van dit programma bevelen wij de zogenaamde Pulse-Check aan. Na een aantal maanden vraagt de deelnemer gericht aan zijn eigen omgeving opnieuw feedback over een aantal specifiek door hem/haar geselecteerde gedragingen. Hierdoor wordt inzicht verkregen in ontwikkelvoortgang en de wijze waarop de omgeving ziet dat de professional actief communiceert over zijn/haar ontwikkeldoelstelling.
Sessie #1
- Effectief leiderschap: wie ben ik?
- De emotionele verbinding
- Incl. Zenger | Folkman programma
Sessie #2
- U ontvangt en analyseert uw effectief leiderschapsprofiel (360-graden feedback)
- Wat wil ik?
De verschillen tussen management en leiderschap. visie in relatie tot doelen: het leveren van een bijdrage als leider aan de doelen van de school
- Wat kan ik en wat doe ik?
Situationeel leiderschap en effectieve leiderschapsvaardigheden.
Sessie #3
- Drie gedragingen die relaties definiëren
- De leider als coach & het geven en ontvangen van feedback
Welke leiderschapscompetenties zijn van belang voor de verdere ontwikkeling van de organisatie en het team? welke competenties verdienen prioriteit en hoe kunnen deze worden opgepakt en ontwikkeld?
Sessie #4
- Inspirerend leiderschap, leiderschapsstijlen en effectiviteit
Welke stijl hanteer ik als leider? waar ligt mijn kracht?
- De drie eenheid van vertrouwen
- De spagaat tussen resultaat en mensgerichtheid
Sessie #5
Studiebelasting
5 dagen, 2,5 ECTS.
Locaties en data
Deze verkorte opleiding wordt aangeboden op de locatie Amsterdam. Daarnaast worden incompany trajecten verzorgd, verspreid over het hele land.
Docenten
De opleiding wordt gegeven door vakbekwame docenten, trainers en praktijkbegeleiders die beschikken over uitgebreide theoretische kennis en ruime praktijkervaring.
Resultaat
De opleiding wordt afgesloten met een bewijs van deelname. Daarnaast ontvangt u een herregistratie certficaat waarmee u kunt herregistreren bij het schoolleidersregister.
- Herregistratie Persoonlijk Leiderschap
Doorstuderen
Mogelijkheid om door te stromen naar de opleiding Innovation & Leadership in Education.
Heeft u interesse? Dan verwijzen wij u graag door naar het aanvraagformulier om uw interesse aan ons kenbaar te maken. Voor meer informatie kunt u eveneens contact met ons opnemen door te bellen naar 076-543 00 60.