Coöperatief leren - basistraining
Type
Training
Beoordeling
8,0
Erkenning
C-LiON
Duur
2 bijeenkomsten
Omvang
28 SBU, 1 EC
Prijs
€ 590,-
In het kortStudieprogrammaPraktische informatieStartmomenten

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen beter leren door coöperatief leren of samenwerkend leren. De opbrengst bij samenwerkend leren, mits goed vormgegeven, is vrijwel altijd groter dan bij competitief of individueel leren. Bovendien heeft de leraar meer tijd en ruimte om leerlingen te observeren en te begeleiden én ontwikkelen leerlingen hun sociale vaardigheden tijdens het leren.

Bij leraren roept dat vragen op als: “Mits goed vormgegeven... Hoe doe ik dat, goed vormgeven?”, of “Wat komt er allemaal bij kijken als ik mijn leerlingen samenwerkend wil laten leren?”, of “Hoe kan ik dit in mijn lessen toepassen?” In deze training wordt de basis gelegd voor het goed toepassen van coöperatieve werkvormen.

Iedere leraar weet hoe belangrijk het is als leerlingen samenwerken. Toch wordt dikwijls eerder gegrepen naar individuele werkvormen, bijvoorbeeld omdat de groep anders te onrustig wordt; er te weinig concentratie is; of omdat de leraar vreest dat er anders teveel tijd verloren gaat.
In deze training worden de basisvoorwaarden en –mogelijkheden van coöperatief leren verkend en wordt inzicht verkregen in effectieve werkvormen voor coöperatief leren.

Doelgroep
Leraren die meer willen weten over coöperatief leren. Deze basistraining ‘coöperatief leren’ is geschikt voor:

  • Leraren of lerarenteams in het PO, VO, SO, MBO of HBO die coöperatief leren voor het eerst willen gaan toepassen;
  • Leraren of lerarenteams in het PO, VO, SO, MBO of HBO die coöperatief leren al toepassen en die hun kennis over de basisprincipes willen vergroten.

Voor leraren of lerarenteams in het PO, VO, MBO of HBO die coöperactief leren al toepassen en die behoefte hebben aan verdieping van hun kennis en uitbreiding van hun vaardigheden biedt C-LiON ook maatwerk-verdiepingstrainingen aan. Informeert u naar de mogelijkheden.

Inhoud
In deze training komt de volgende inhoud aan bod:

  1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid bij coöperatief leren;
  2. Individuele aanspreekbaarheid bij coöperatief leren;
  3. Directe interactie bij coöperatief leren;
  4. Aandacht voor sociale vaardigheden bij coöperatief leren;
  5. Aandacht voor het groepsproces bij coöperatief leren;
  6. De rol van de leraar bij coöperatief leren;
  7. Organiseren van coöperatief leren;
  8. Samenstellen van homogene en heterogene groepen bij coöperatief leren;
  9. Beoordelen van groeps- en individueel resultaat bij coöperatief leren.

Studiebelasting
Twee trainingsdagen van 09.30 – 16.30 uur. De studiebelasting bedraagt – 2x8 uur of, voor degenen die tevens een certificeringsopdracht maken, 1 EC (=28 studiebelastingsuren).

Erkenning(en):