Blog overzicht
Wie geslaagd is, trakteert: inzichten van onze kersverse alumni
donderdag 11 juli 2019
Door: Margreet Pols, docent/trainer/coach bij C-LiON.
Een zonovergoten dag, een prachtige locatie, live muziek, een zaal vol stralende studenten met hun familie en vrienden: de ingrediënten voor onze feestelijke diploma-uitreiking 2 weken geleden.
Sneltest: ben jij een goede (school)leider?
dinsdag 25 juni 2019
Door: Margreet Pols, docent/trainer/coach bij C-LiON.
Die vraag triggert, hè? Natuurlijk wil iedere schoolleider graag weten of hij/zij een goede schoolleider is.
Leuk én belangrijk!
vrijdag 15 september 2017
Ik zie mezelf nog staan, een paar jaar geleden, op de informatieavond voor de ouders van mijn middenbouwgroep. Een mooie Powerpoint-presentatie gemaakt, inclusief foto’s van leerlingen en een aantal passende quotes van wetenschappers.
El Sistema – een muzikale revolutie
maandag 26 juni 2017
José Antonio Abreu had één wens. Hij droomde ervan dat álle kinderen in Venezuela de kans zouden krijgen om muzikant te worden.
Experimenteren
dinsdag 13 juni 2017
Herkenbaar?
Nina (tweedejaars pabostudent) geeft haar stageklas (groep 7) een les rond realisme en surrealisme in teken- en schilderkunst. Ze bekijkt met haar leerlingen diverse werken van kunstenaars die de natuur op een realistische of juist surrealistische manier weergeven.
Krachtig leiderschap leidt tot flow (blogpost)
maandag 19 december 2016
Laat ik maar met de deur in huis vallen: zonder krachtig leiderschap wordt het niks met de professionele cultuur! Het is een misvatting dat een schoolteam zelfsturend kan zijn; een ‘zelfsturend team’ kan natuurlijk wel, maar voor een schoolteam is dat een verkeerd verwachtingspatroon, gezien de maatschappelijke opdracht van het onderwijs en de juridische inbedding van de functieverantwoordelijkheden. Maar bovenal: een professioneel team heeft duidelijkheid nodig over het leiderschap in het team: bij wie ligt welk mandaat, wie ziet erop toe dat afspraken en regels worden nageleefd en wie neemt beslissingen waarover.