Twee inzichten waarmee deze schoolleider haar werkdruk verlaagt. Ook iets voor jou?

donderdag 28 november 2019

Door Margreet Pols, trainer/coach/docent van C-LiON

“Ik heb het te druk. Dat komt eigenlijk, omdat ik veel dingen liever zelf doe dan dat ik ze uit handen geef.”

Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Voor veel mensen is dit herkenbaar. En ook voor veel schoolleiders is dit herkenbaar.

In een coachingsgesprek dat ik onlangs voerde met een schoolleider, bracht zij dit ter sprake. Ze wilde met mij onderzoeken hoe ze hier verandering in kon brengen. De inzichten die zij opdeed, wil ik je niet onthouden. Misschien gelden ze voor jou ook wel.

Deze schoolleider, laten we haar Tabitha noemen, had een oplossing bedacht. Ze zou vaker nee gaan zeggen, vaker dingen loslaten en bewustere keuzes maken tussen de taken die ze zelf op zich wilde nemen en de taken die ze aan anderen over kon laten. Toch werkte dat in de praktijk niet.

Zo vertelde Tabitha, dat ze altijd notuleert bij de MR. Ze had zich onlangs voorgenomen om die taak uit handen te geven. Een collega bood aan om het notuleren over te nemen. Tabitha stemde daar mee in, maar begon later toch te twijfelen: ‘Als deze collega gaat notuleren, zal ze dat dan wel direct goed en volledig doen? En ook de actiepunten goed weergeven? Ze heeft er geen ervaring mee. Dan zul je zien, dat ik het daarna toch zelf nog weer dunnetjes over moet doen. Als dat gebeurt, heb ik niet alleen alsnog het werk, maar ook nog ergernis. Dan kan ik het beter zelf in één keer goed doen.’

Je kunt je de twijfel van Tabitha misschien ook wel voorstellen. Dus toog ze de volgende dag naar haar collega, gaf aan dat ze het aanbod enorm waardeerde, maar dat het niet meer nodig was: ze zou het toch zelf blijven doen.

Interessant gegeven om te onderzoeken in dit coachingsgesprek, vond ik. Waarom vindt Tabitha het zo belangrijk dat alles direct goed gaat? En wanneer is het goed? Alleen als het op haar manier gaat, of kunnen andere manieren ook goed zijn? En hoe komt het dat ze zelf graag ruimte wil creëren om zich te ontwikkelen en dat ze het belangrijk vindt dat de leerlingen op haar school de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen (en te leren met vallen en opstaan), maar dat haar teamleden het in één keer goed moeten doen?

Over dit alles bevroeg ik haar. Ergens in dat gesprek kwam ineens de eye-opener: ‘Mijn teamleden zijn ook in ontwikkeling en ik ontneem hen daarvoor de ruimte door als ik alles zelf blijf doen om ‘missers’ te voorkomen.’ Het moeilijke aan dit gegeven vindt Tabitha dat ze haar teamleden als professionals ziet. Van professionals mag je immers verwachten dat ze goed werk leveren. Door het inzicht dat haar teamleden ook in ontwikkeling zijn, kan ze met een andere blik naar hen kijken en wordt het makkelijker om hen taken toe te vertrouwen, die misschien niet in één keer perfect gaan.

Maar Tabitha heeft natuurlijk wel behoefte aan controle. Ik vroeg haar naar haar ideeën om haar teamleden enerzijds de ruimte te geven en anderzijds zelf voldoende zicht te houden op wat er gebeurt, bijvoorbeeld in de casus van de MR-notulist. Ze gaf aan, dat ze de collega in kwestie kon vragen om toch het notuleren over te nemen en haar dan aan te bieden om beschikbaar te zijn bij eventuele vragen. Omdat deze collega al een jaar meedraait in de MR heeft ze al behoorlijk wat voorbeelden gehad. Bovendien neemt ze haar taken serieus. Tabitha weet dat ze erop kan vertrouwen, dat deze collega haar ook echt weet te vinden bij vragen.

Twee inzichten helpen Tabitha nu om haar eigen werkdruk te verlichten door taken aan anderen toe te vertrouwen:

  1. Mijn teamleden zijn ook in ontwikkeling en ik wil hen daar ruimte voor geven.
  2. Ik ben in staat om oplossingen te bedenken, waar ik me goed bij voel terwijl ik toch dingen loslaat.

Ik hoop van harte dat Tabitha’s inzichten meer schoolleiders kunnen helpen om hun werkdruk te verlichten. Ik wens je daar veel succes bij. Heb je meer of andere inzichten over dit onderwerp? Deel deze dan ter inspiratie in de reacties hieronder. Dankjewel daarvoor.

In onze opleiding Coach van Onderwijsprofessionals leer je dit soort coachingsgesprekken te voeren. Meer weten? Lees hier verder. Wil je zelf gecoacht worden? Neem dan vrijblijvend contact op.
Daarnaast beginnen onze post-HBO Schoolleidersopleidingen op basisbekwaam en vakbekwaam niveau en op masterniveau in januari, je kan je nu inschrijven!

Dit blogartikel werd geschreven door Margreet Pols.

Social media

Boeken bestellen

Powered by Content Power