Lesgeven is een kunst! Kan je dat leren, ook al ben je hiervoor niet opgeleid?

woensdag 12 februari 2020

Door: Angelique Kees, docent/trainer/coach bij C-LiON / Via Vinci Academy.

Je kan er in Nederland momenteel niet omheen: de enorme tekorten aan professionals in het onderwijs. Je leest het goed, professionals! Ondanks dat je mogelijk geen opleiding in het onderwijs hebt genoten, zijn er namelijk zeker mogelijkheden om vanuit jouw eigen professie een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Hoe dit kan, lees je verder in dit blog.

Het vraagt namelijk wel enige kennis van zaken zodat je ook de ‘onderwijstaal’ leert kennen en gaat spreken. Wanneer we alleen al de afkortingen en termen met elkaar inventariseren tijdens de lesdagen bij de Kunst van het lesgeven, blijkt dat we er bijna een encyclopedie mee kunnen vullen. Er zijn er onnoemelijk veel. Hoe leuk en fijn is het als je weet wat ze betekenen? Hoe dit er in de praktijk uitziet? En waar en hoe je dit kunt herkennen in het alledaagse handelen in de klas?

Een van de studenten in opleiding tot schoolleider vertelde laatst dat hij het zo waardeerde dat de leerkracht, bij de deur, ieder kind een hand gaf of in ieder geval even oogcontact had met de betreffende leerling. Het kost toch enorm veel tijd dit dagelijks te doen? Wat is de meerwaarde ervan? Iedere student blijkt daar een persoonlijke mening over te hebben en dit is vooral gebaseerd op eigen gevoel en niet op wetenschappelijk gronde. Tijdens de ‘Kunst van het lesgeven’ gaan we op die laatste dieper in. Hoe zit het met interventies om in dit geval het pedagogisch klimaat te bevorderen?

Wanneer ik de volgende lesdag voor iedere student een aantal kaartjes op de tafel heb klaarliggen met daarop verschillende emoties, ervaren ze zelf welke informatie dit oplevert voor de leraar. Wanneer ik er, als docent, door de dag heen op terug kom in de vorm van even een duimpje omhoog of een kaartje van waardering op de tafel leg, worden ze zich meer bewust van wat het effect ervan is. Maar ook hoe divers er invulling gegeven wordt aan het pedagogisch klimaat en emotioneel welbevinden van de leerlingen.

Met de nodige humor en hilariteit ervaren en ‘spelen’ we dit soort praktijksituaties uit. Met name de vertaalslag die we steeds aanbrengen vanuit theorie naar het zichtbare in de school of klas geeft meer inzicht. Het maakt dat, ondanks dat je geen of beperkte onderwijsachtergrond hebt, kennis en inzicht krijgt in het prachtige vak van leraar.

Het is en blijft vakmanschap waarbij lesgeven echt een kunst is. Om dit maar eens te bevestigen met de woorden van een student, zij-instromer schoolleider: “ik dacht dat leerkrachten het allemaal zelf verzonnen wat ze laten zien in de klas”. Hiermee doelt ze op een activerende werkvorm waarbij de leerlingen een wisbordje in de lucht opsteken waarop het antwoord staat van een gevraagde rekensom. Nee dus! Ook hier blijkt maar weer dat achter het handelen van de leraar veel didactische kennis verscholen zit. En dit is wat we met elkaar delen tijdens de inspirerende en zeer afwisselende drie lesdagen van de Kunst van het lesgeven.

Kortom: Voel jij je aangetrokken tot het onderwijs maar bezit je niet de recente kennis en inzichten van het vak van leraar? Of spelen bij jou ook weleens de gedachten dat het tijd is voor een nieuwe carrière, bijvoorbeeld als schoolleider of intern begeleider, laat je dan inspireren bij de Kunst van het lesgeven!

En wat is jouw mening? Kan iedereen lesgeven of toch niet? En vind jij dat je als schoolleider een onderwijsbevoegdheid moet hebben om goed leiding te kunnen geven aan een schoolteam?

Laat het ons hieronder weten!